Podezření
Suspicion
USA, 1941, 99 minut
Režie: Alfred Hitchcock
Scénář: Samson Raphaelson, Joan Harrison a Alma Reville podle románu Anthonyho Berkeleye
Hrají:
Cary Grant (Johnnie)
Joan Fontaine (Lina)
Cedric Hardwicke (Generál McLaidlaw)
Nigel Bruce (Beaky)
„Podezření“ hned v názvu. To slibuje, především díky panu Hitchcockovi, snímek, který by rozhodně mohl stát za to. Přece jen, není to mistr napětí pro nic za nic. Pokud už se i skalní hororoví fanoušci smířili s tím, že Hitchcockova tvorba rozhodně není o hororu, naopak je o hororu minimálně, je poměrně snadné zvyknout si na to, že jeho filmy jsou právě o napětí. Většinou předkládá zajímavou zápletku, na jejíž rozuzlení čekáte mnohdy se zatajeným dechem.
„Podezření“ je druhým filmem, který Alfred Hitchcock natočil pro legendární studio RKO, které už není mezi námi. Prvním snímkem pro tuto společnost byl náš předchozí příspěvek, „Pan Smith s manželkou“. Velmi brzy zjistíme, že i snímek „Podezření“ je vlastně o manželství. Tentokrát nepůjde ale o romantickou komedii, spíše o film, který by se dal nazvat napínavým dramatem, který se postupně mění v thriller.
Pro spolupráci si Hitchcock opět vybral skvělé herce. Herečkou v hlavní roli byla Joan Fontaine, kterou již Hitch znal ze spolupráce na snímku „Mrtvá a živá“, kde mladá dívka zazářila po boku Laurence Oliviera a vysloužila si nominaci na Oscara. Alfred Hitchcock ji ve filmu „Podezření“ postavil do velmi obdobné role, za kterou si nevysloužila pouze nominaci, ale svou jedinou zlatou sošku skutečně získala. Mužem v hlavní roli se stal Hitchcockův oblíbený herec, alespoň jak to ukáží další filmy, legenda amerického filmu, Cary Grant. Pro něj ale Hitch ani jednou nezajistil byť jen nominaci na nejcennější americkou filmovou trofej.
Příběh snímku „Podezření“ se točí kolem toho, že džentlmen Johnnie potká vysněnou ženu, Linu, která velmi rychle jeho city opětuje. Vezmou se a je to téměř jako svatba snů. Jenže jak šťastné dny plynou, začíná se do nich vkrádat nejistota. Lina si uvědomuje, že svého manžela vlastně pořádně nezná a zjišťuje informace, které ji přimějí si myslet, že její džentlmenský a stále usměvavý manžel není tak mírumilovnou osobou, jakou se zdá na první pohled. Co když ji chce zabít, kvůli její vysoké pojistce?
Alfred Hitchcock si je vědom, co je síla filmu, a to je skutečnost, jestli je to, co si Lina domýšlí skutečně pravda, či nikoli. Jako mistr napětí nás nechává napjaté skutečně až do konce, přitom využívá závěr a obrazové techniky, stejně jako herectví obou hlavních postav k tomu, aby znejistěl i diváka. Daří se mu to skvěle, protože skutečně nebudete vědět až do konce, jak to vlastně je. Jak moc věříte člověku, kterého milujete? A milujete ho vůbec? Výborný závěr, i když někteří asi trochu zklamaně zabrblají.
Hodnocení: 80%
Osobní žebříček
„Podezření“ je skoro geniálně vystavěný film, který ukazuje, že napětí je možné budovat bez násilí. Ať si to zkusí nějaký autor dnes. Žebříček není dán počtem procent, kolik jsem filmu dal, ale i dalšími subjektivními faktory.
1. „Psycho“
2. „Ptáci“
3. „Mrtvá a živá“
5. „Muž, který věděl příliš mnoho“ (1934)
6. „Podezření“
7. „Příšerný host“
8. „Mladý a nezkušený“
10. „Její zpověď“
11. Zběsilost
12. „Vražda!“
13. „Sabotáž“
14. „Pan Smith s manželkou“
15. The 39 Steps
16. Secret Agent
17. „Číslo sedmnáct“
18. Farmářova žena
19. Zahrada rozkoše
20. „...a neuveď nás v pokušení“
21. „Žena se špatnou pověstí“
22. „Boj na nůž“
23. Juno a páv
24. Jamaica Inn
25. „Co moře pohltí“
27. „Světový šampion“
29. Na šikmé ploše