Sabotáž
Sabotage
Velká Británie, 1936, 76 minut
Režie: Alfred Hitchcock
Scénář: Charles Bennett, Ian Hay, Helen Simpson, Alma Reville a E. V. H. Emmett podle románu Josepha Conrada
Hrají:
Sylvia Sidney (Paní Verloc)
Oskar Homolka (Pan Verloc)
Desmond Tester (Bratr paní Verloc)
John Loder (Ted)
Joseph Conrad není právě spisovatel, kterého bych si spojoval se špionážním thrillerem, ale je to dáno tím, že jsem od něj četl pouze knihu „Srdce temnoty“, která mi v hlavě utkvěla především proto, že pro mě bylo hodně náročné se jí prokousat. A to ani není tak rozsáhlá. Možná jsem ji četl v příliš mladém věku, nevím. Ale je pravda, že ono ani její nejznámější filmové zpracování nevychází úplně detailně z předlohy. Tímto zpracováním je Coppolův slavný film „Apokalypsa“.
Joseph Conrad, jeden z nejlepších britských spisovatelů, který se v Británii nenarodil a do svých 20 ani anglicky neuměl, byl všestranným spisovatelem a dokázal psát na různá témata, která se mnohdy zaměřovala na situaci v jeho domovině. „Tajný agent“, podle kterého byl Hitchcockův film natočen, je jedním z nejcitovanějších děl americké literatury. Je to tím, že se nejedná až tolik o špionážní román, ale o dílo, které pokrývá především politiku světa a její různé způsoby a vlivy na život člověka.
Alfred Hitchcock si tak pro svůj další film opět vybral látku, která mu seděla. Život špióna, život v utajení a sabotáž, která má dopad na jeho práci i na jeho život. Jedná se o látku, která se velmi podobá tomu, co bylo řešeno předchozími dvěma filmy The 39 Steps a Secret Agent. Proč měnit téma, když je v tomhle tématu někdo úspěšný, že? Hitchcockovi se na tomhle poli docela dařilo a já jsem rád, že si vybral právě tenhle román, stejně jako si dobře vybral představitele, především pak pro postavu pana Verloca.
Když máte krásnou mladou ženu a sám vypadáte jako Brežněv, něco nebude úplně v pořádku. Ale pan Verloc se chová jako velmi hodný člověk a jeho manželka nemá mnoho důvodů k tomu mu nevěřit. Jenže pak se důvody najednou začínají hrnout. Co když je její muž terorista? Co když chce spáchat atentát? A co když bombu strčí do krabice jejímu malému bratrovi? Jaké by asi byli následky, kdyby se malý Stevie s krabicí zpozdil? Jak by to pak asi skončilo?
Skutečně výborné téma, které je podáno temně, až depresivně. I Alfred Hitchcock sám pochopil, že zde není místo pro humor, a pokud ano, je podán v takové situaci a takovým stylem, že vůbec nemáte pocit, že je to sranda. Humor v tomhle případě jen umocňuje dopad děje na diváka. Skutečně se nejedná o laskavý film, ale přesto z autorovy tvorby nevybočuje. Rozebírá závažná témata a podává je skvělým způsobem. Pomáhá mu v tom i skvělý Oskar Homolka, který překvapivě není českým hercem, ani Rusem, ale rodilým Rakušanem. Myslím, že roli by skvěle zvládl i takový Peter Lorre, ale Oskar Homolka byl výbornou volbou. Dal své postavě přesně to, co potřebovala.
Hodnocení: 70%
Osobní žebříček
Špiónské filmy jsou Hitchcockova specialita, což dokazuje dalším filmem, který je méně humorný než předchozí filmy, ale o to působivější. Žebříček není dán počtem procent, kolik jsem filmu dal, ale i dalšími subjektivními faktory.
1. „Psycho“
2. „Ptáci“
3. „Muž, který věděl příliš mnoho“ (1934)
4. „Příšerný host“
5. „Její zpověď“
6. Zběsilost
7. „Vražda!“
8. „Sabotáž“
9. The 39 Steps
10. Secret Agent
11. „Číslo sedmnáct“
12. Farmářova žena
13. Zahrada rozkoše
14. „...a neuveď nás v pokušení“
15. „Žena se špatnou pověstí“
16. „Boj na nůž“
17. Juno a páv
18. „Co moře pohltí“
20. „Světový šampion“
22. Na šikmé ploše