King Kong
King Kong
USA, 1933, 100 minut
Režie:Merian C. Cooper a Ernest B. Schoedsack
Scénář: James Ashmore Creelman a Ruth Rose podle příběhu Merian C. Coopera a Edgara Wallace
Hrají:
King Kong
Fay Wray (Ann Darrow)
Robert Armstrong (Carl Denham)
Bruca Cabot (John Driscoll)
Frank Reicher (Kapitán Englehorn)
V diskuzi k tomuto filmu jsem četl zajímavý komentář, který tvrdil, že film je ukázkou toho, že tvůrcům nešlo ani tak o příběh, ale především o to publikum ohromit. Souhlasím jen na půl. Jednoznačně šlo o to, aby byl divák ohromen. To se daří i v dnešní době, kdy loutkový Kong má snad mnohem větší kouzlo než Kong digitální a „dokonalý“. Tím nechci zatracovat verzi Petera Jacksona, naopak. Jeho film je skvělým pomníkem tomuto filmu, který vznikl v roce 1933, rozhodně pomníkem lepším, než verze z roku 1976, která byla tak nějak rozmělněna v televizní film.
Rozhodně nechci tvrdit, že příběh je dokonalý. Absolutně mi vadí chvíle, kdy Driscoll zachraňuje Ann ze spárů Kongových, a ostatní námořníci čekají, až přijdou k bráně, aby jim mohli otevřít. To mi prostě nesedí. Stejně jako způsob, jakým na Konga vyzráli. V mnoha ohledech je Jacksonův příběh promyšlenější, a je nutné říci, že v určitých ohledech byl příběh skutečně upozaděn, ale nikoli jako celek. Příběh King Konga je ukázkou toho, jak nádherný, nadčasový a nemizící je příběh krásky a zvířete. V těchhle příbězích nejde o intimní lásku, o sex, ale vždy o lásku romantickou, čistou, a to i v případě, kdy zvířetem je monstrózní gorila. Jak říká na konci filmu Carl Denham: „To nebylo letadlo, kdo ho zabil. To kráska zabila zvíře.“ Je to parádní zakončení filmu, vyzdvihnutí celé myšlenky, které na jednu stranu vyznívá do ztracena, protože tím skutečným, kdo Konga zabil je člověk jako takový, pokud by se mělo jmenovat, tak právě Carl Denham a jeho touha po penězích a slávě. Na druhou stranu Kong zemřel i díky Ann. Nikoli však přímo její vinou. To kvůli Ann se Kong utrhl ze řetězů, aby jí přišel na pomoc, a začal běsnit. A lidé ze strachu a ze snahy zachránit si životy, museli začít jednat. Monstrum zabijí. Láska mezi kráskou a zvířetem nemůže existovat. Něco, co se tak viditelně odlišuje od lidí, není možné držet ve svém středu.
Film je pro mě trikově dokonalý. A to myslím vážně. Je naprosto úžasné, jak skvělé záběry mohly vzniknout ve 30. letech 20. století. Souboje Konga s prehistorickými zvířaty jsou úchvatné a dechberoucí. Každý pozná, že se jedná o loutky. Ale jejich mimika, jejich chování a jejich pohyby... Já prostě nemám co dodat. Jsem z filmu nadšený a myslím, že je to znát. Zároveň se přiznám, že jsem film viděl poprvé předtím, než jsem psal tuto recenzi. A stojí za to. Jednoznačně.
Opět bych ale vznesl otázku, zda se jedná o horor. Tvrdím, že ano. Kromě toho, že zde vystupuje monstrum, které je jednoznačně poznávacím znamením té doby, je zde důležitá i atmosféra, která se postupně mění v tíživější a tíživější, až se dostáváme k úchvatné scéně, kdy domorodci chtějí obětovat Ann jejich opičímu králi. Kongův příchod je děsivý, stejně jako pochodně a halas domorodců. Nejprve Konga nevidíme, vidíme jen Ann, která v pralese sleduje něco, co divák ani spatřit nemůže. A pak začíná křičet. Nádherná ukázka čisté hororové esence – co není vidět, bývá děsivější než to, co vidíme.
Film je ukázkou toho, že filmaři dokázali v podstatě cokoli. I v tak „dávné době“. Ale King Kong není jen o králi Ostrova lebek. Je také o Carlu Denhamovi. Nejen, že způsobí Kongovu zhoubu, ale je to právě on, kdo Ann naverbuje na loď, která se plaví do neznáma. Je to touha po penězích, která formuje jeho život, on je poté oslavován jako ten, kdo zajal Konga, jemu není vyčítáno, že mu utekl. Opět se ukazuje, jako v několika filmech zde již recenzovaných, že největším monstrem není monstrum tak, jak ho chápeme (zrůda, něco, co nevypadá – vizuálně – jako člověk), ale sám člověk a jeho touha po penězích, slávě, moci atd.
Proč film zařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Skvělé scény, které se vryjí do paměti, a to i přesto, že divák zná nejmodernější digitální verzi. King Kong je nezapomenutelným filmem, který stojí na jednoduchém, ale nadčasovém příběhu.
Proč film nezařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Film je především monumentálním dílem, které není přímo hororem, protože je zde velký důraz kladen právě na „romantický“ příběh s tragickým koncem, ale přesto to není dostatečný důvod, proč film mezi horory nezařazovat.