Vražda!
Murder!
Velká Británie, 1930, 104 minut
Režie: Alfred Hitchcock
Scénář: Alfred Hitchcock, Walter C. Mycroft a Alma Reville podle románu a divadelní hry Clemence Dane a Helen Simpson
Hrají:
Herbert Marshall (Sir John Menier)
Norah Baring (Diana Baring)
Phyllis Konstam (Doucie Markham)
Edward Chapman (Ted Markham)
Již u minulého filmu v našem seriálu jsem se zmínil o tom, že bylo něco naprosto přirozeného, že filmoví tvůrci přejímali divadelní hry, které adaptovali pro filmové plátno. I dnes se to tak dělá. Napadne mě nedávný film Romana Polanského s názvem „Bůh masakru“. Dnes je ale mnohem běžnější, že se adaptuje přímo knižní předloha. To se stalo i v případě snímku „Vražda!“, který vychází z románu „Enter Sir John“, napsaného ve spolupráci autorek Helen Simpson a Clemence Dane. Nutno říct, že druhá jmenovaná rovnou přepsala román jako divadelní hru.
Samotný název snímku, „Vražda!“, jako kdyby odkazoval na tvorbu mistra napětí. Vražda je totiž motiv, který se prolíná celou filmografií Alfreda Hitchcocka. Ale nejde jen o vraždu samotnou. Většinou se autor zaměřuje na její následky, a to především pro jedince, obvykle jedince, který vraždu navíc ani nespáchal. „Vražda!“ v tomto směru není nijak výjimečným filmem, v podstatě se dá říct, že to je naprosto klasický hitchcockovský film, kde rozvíjí témata, která ho zajímala.
Mladá herečka je obviněna z toho, že spáchala vraždu. Divák, ani samotná údajná vražedkyně neví, co se opravdu stalo. Justici se však zdá případ naprosto jasný a mladé ženě hrozí trest nejvyšší, trest smrti. O její vině má rozhodnout skupina porotců, kdy někteří se nad případem pozastaví, ale pouze jeden si řekne, že tu něco opravdu nesedí. Jedná se o Sira Johna, který je v původním názvu literárního titulu, z něhož snímek „Vražda!“ vychází. Sir John se rozhodne, že bude pátrat po pravdě, což z filmu vlastně dělá detektivní příběh, kde více než o napětí, jde o odhalování pravdy, které samo o sobě zajímavé být může. Proč jinak by detektivní příběhy byly tak oblíbené?
Odhalování pravdy, postupné, chytré, má v sobě náboj, který dělá z dobře napsané detektivky, jedinečný zážitek. Sir John zjišťuje, co se ve skutečnosti stalo, a nutno říct, že jeho vyšetřování rozhodně není nezajímavé. Odhalování pravdy, konfrontace s dalšími herci, vše má určitý náboj, ať už humorný, anebo dramatický. Vše pak spěje k velkému finále, kde má být odhalena pravda. Pro to si Alfred Hitchcock vybral nádherné prostředí cirkusu. Mám pocit, že měl na počátku své kariéry celkem slabost pro kabarety, divadlo a cirkusy, prostě různé umělecké scény.
„Vražda!“ je snímek o tom, jak společnost snadno přijímá určité skutečnosti, které nemusí být založeny na pravdě. Nevadí, že při tom trpí nevinní lidé. Je jednodušší přijmout první řešení, než se v tom moc pitvat. Pokud se najde člověk, většinou pouze jeden, který věří v jinou variantu, odhalení pravdy není nic jednoduchého, navíc dokázání a předvedení viníka není úkolem, který by se jevil jako triviální. Díky tomu je ale příběh silnější a finále filmu „Vražda!“ je pak vcelku strhující a může vás donutit alespoň těžce polknout. Nebýt tedy zbytečně vysvětlujícího konce.
Hodnocení: 70%
Osobní žebříček
Musím říct, že konec mě docela silně překvapil a ještě chvíli jsem se nad ním musel zamýšlet. Alfred Hitchcock byl na svou dobu neskutečně odvážný. Ještě že tak. Žebříček není dán počtem procent, kolik jsem filmu dal, ale i dalšími subjektivními faktory.
1. „Psycho“
2. „Ptáci“
3. „Příšerný host“
4. „Její zpověď“
5. Zběsilost
6. „Vražda!“
9. „...a neuveď nás v pokušení“
10. „Žena se špatnou pověstí“
11. Juno a páv
13. „Světový šampion“
14. Na šikmé ploše