Waltzes from Vienna
Velká Británie, 1934, 81 minut
Režie: Alfred Hitchcock
Scénář: Heinz Reichert, Ernst Marischka, Guy Bolton, Alma Reville a A. M. Willner; dialogy pro francouzskou verzi napsali Claude Allain a André Dugès
Hrají:
Jessie Matthews (Rasi)
Edmund Gwenn (Johann Strauss st.)
Fay Compton (Hraběnka Helga von Stahl)
Esmond Knight (Johann Strauss ml.)
Když se budete dívat na snímek „Waltzes from Vienna“, budete se asi dost divit. Vaší základní otázkou bude: Je tohle opravdu něco, co natočil Hitchcock? Otázka je docela na místě, protože to jednoduše jako dílo Alfreda Hitchcocka nevypadá. Není se moc čemu divit. Sám Alfred Hitchcock kdysi prohlásil, že se jedná o jeho největší poklesek v kariéře a jediným důvodem, proč film natočil, byla skutečnost, že jinou práci zrovna neměl a snažil se udržet v režisérském tempu.
Co je jednoznačně pozitivem, tak to skutečnost, že se Hitchcock mohl seznámit s dalším filmovým prvkem, kterým je hudba. Asi abych to trošku objasnil a vysvětlil. Samozřejmě, že s hudbou byl již obeznámen, každý jeho film má hudební složku, ale nikdy nenatočil film, který by byl muzikálem. „Waltzes from Vienna“ se stal prvním takovým kouskem, a jak se později ukázalo, také kouskem posledním. V muzikálu mistr nenašel příliš mnoho látky, která by ho zaujala. Nevím, jestli je to škoda, ale na druhou stranu si říkám, že svět nepřišel o jiné skvělé filmy.
Příběh snímku těží z existence skutečných postav, ale primárně se zaměřuje na romantický příběh. Není to tedy nic neobvyklého, v podstatě jednoduchá zápletka, na kterou je napasována krásná hudba vídeňského valčíku. „Na krásném modrém Dunaji“ je skladbou, která prochází celým filmem a nakonec je i jeho završením. Nutno říct, že právě skladba zde hraje prim a strhává na sebe pozornost nevýrazného příběhu.
„Waltzes from Vienna“ vypráví o tom, jak je světoznámá skladba vytvářena. Hraběnka von Stahl toužila po tom, aby mladý Strauss zhudebnil její texty. On skutečně vytvořil skladbu, právě „Na krásném modrém Dunaji“, kterou ale složil pro krásnou a obyčejnou dívku Rasi. Skladbu jí věnoval, ale musel ji poté věnovat i hraběnce. Mladá dívka pak poměrně těžko nese, že dar nebyl jen pro ni.
Film zaujme humorem a krásným prostředím, ale přesto si myslím, že ač je to celkem dobře odvedená práce, nejedná se o takové propojení filmu a muzikálu, jak jsme zvyklí z pozdějších let. Hraná stránka zde má navrch. Alfred Hitchcock ukazuje, že má smysl pro humor, ale látka mu úplně neseděla. Přesto se pokusil o co nejlepší možný výsledek, kterého nakonec i dosáhl.
Hodnocení: 45%
Osobní žebříček
„Waltzes from Vienna“ je film, který mě zaujal hlavně pro použití krásné, i když možná až příliš známé hudby. Jako muzikál to není dílo, které by bylo příliš zapamatovatelné. Žebříček není dán počtem procent, kolik jsem filmu dal, ale i dalšími subjektivními faktory.
1. „Psycho“
2. „Ptáci“
3. „Příšerný host“
4. „Její zpověď“
5. Zběsilost
6. „Vražda!“
7. „Číslo sedmnáct“
10. „...a neuveď nás v pokušení“
11. „Žena se špatnou pověstí“
12. „Boj na nůž“
13. Juno a páv
14. „Co moře pohltí“
16. „Světový šampion“
17. „Waltzes from Vienna“
18. Na šikmé ploše