Zafehouse Diaries
Vydal Screwfly Studios v roce 2012
Tato hra se probírá hořkou realitou zombie apokalypsy detailněji než klasické střílečky s vypiplanou grafikou. Do taktického manévrování tu mluví spousta předvídatelných i nečekaných faktorů a musíte v ní myslet na základní věci: jestli máte dobře zatlučená okna, jestli neděláte moc zbytečného kraválu a jestli máte dost jídla, aby se vaše postavičky nezměnily v nervózní kousavé psy.
Vzpomeňme jen na "Noc oživlých mrtvol", tohoto základního kamene filmového hororu. Neshody mezi lidmi zavřenými pohromadě a neustálý tlak a únava míchají dějem stejně významně jako útoky na vachrlaté barikády u dveří. I tady mohou hrdinové lehce sklouznout do spirály vzájemné nenávisti. Úkolem je tedy dvojité soustředění - na vztahy mezi přežívajícími a na mozkožrouty venku.
Přijatelnou pohodu skupince zajistí dostatečné zásoby jídla a vybavení, hraní karet, drnkání na kytaru i takový luxus jako je mýdlo. Když se do sebe pustí, existuje ještě jeden nástroj, jak jejich vztahy vylepšit, a to šíření účelové šeptandy o některé z postav (ale pozor, i dobrý úmysl se může proměnit v opak, protože hrdinové nejsou až tak předvídatelní).
Hra nabízí různé obtížnosti a tři typy příběhů. Hned před prvním spuštěním vyskočí na obrazovku doporučení projít si manuál, který je na webu "Zafehouse Diaries". Stačí ho alespoň prolétnout, napoví s prvními kroky a plánováním. Protože jde o taktickou hru, která by bez problémů fungovala i v deskové podobě, děj neprobíhá na obrazovce, ale vypisuje se deníkovým systémem. Když každé postavě přidělíte úkol, praštíte do digitálek, které odečtou jednu hodinu, načež se objeví shrnutí událostí, které se za těch šedesát minut staly. Je to jednoduché, je to účelné, jen trochu únavné (to když několik hodin čtete písmenka na imitaci zažloutlého papíru a bojůvky se začnou opakovat podle obdobného scénáře).
Grafické pojetí plní svůj účel a dokládá, že v jednoduchosti je krása. Mapy i vztahy mezi postavami tu jsou přehledně podané, deník připomíná skutečný zápisník, do něhož se vkládají i útržky zpráv, fotografie objevených lokalit, informace o nečekaných setkáních. Vypsání textu podkresluje výmluvná zvuková složka - když už zombíky nevidíte, alespoň je slyšíte.
Každá z kampaní má svá pravidla a nějaký konečný cíl, princip však zůstává stejný. Tedy dostat se z bodu A do bodu B. Prozkoumáváním nových budov a odklízením mrtvol můžou hrdinové získat nové nástroje, jídlo a lékařské prostředky. Aby jejich šance v boji i průzkumu vzrostly, lze jednotlivé předměty modifikovat. Vyplatí se sledovat, kdo se na co hodí, protože profesionální kuchař bude manuálně zručnější než hudebník, co má obě ruce levé. Všichni ve skupině vystupují jako svébytné osobnosti, mají různé zájmy, dovednosti a většinou se navzájem nenávidí.
Přes všechnu nápaditost nelze zapomínat, že jde skutečně především o taktickou, textovou hru. Proto počítejte se stránkami zahuštěnými písmenky a pomalým postupem. Autoři se sice snaží o variabilitu, ale časem se stejně začnou jednotlivé kroky opakovat. Zkouší být realistická, ovšem kreativita se občas utrhla ze řetězu a přišla s absurdními nápady - svítící klíč na matice, co má ulehčit prohledávání domů, zdokonalená houba na umývání mrtvol, superpánev...
"Zafehouse Diaries" nejsou jednoduchou hrou a svojí komplexností představují zajímavou výzvu. Zpochybnit v nich pár věcí můžeme, ale nelze jim upřít nadšení a propracovanost, ani snahu o hlubší a komplikovanější pojetí tématu. Na debutový projekt Screwfly Studios, které tvoří dva chlapíci daleko v Austrálii, to není vůbec málo.
Minimální systémové požadavky:
Windows XP/Vista/7
Procesor Dual-core 1,8 GHz
Paměť 1 GB RAM
Grafika DirectX 9.0c 512 MB RAM