The 7th Guest
Vydalo studio Virgin Interactive v roce 1993
Na úvod bychom si měli alespoň stručně představit příběh Henryho Staufa, pobudy a vraha, z něhož se stane úspěšný obchodník. Stauf měl sen, ve kterém vyráběl panenky pro děti, a takovou inspiraci si nemohl nechat utéct. Pustí se do podnikání a protože jeho hračky mají zvláštní kouzlo, jdou na dračku. Jenže obdarovaní časem onemocní. Když se to stane, Stauf zmizí do podivného domu, který si nechal vybudovat podle jiné ze svých vizí. Naposledy o něm svět slyší, když do tohoto sídla pozve na večeři šest hostů. Zjistit, co se událo dál, je už na hrdinovi.
Základ systému hry tvoří vcelku triviální koncept, při kterém si vystačíte se dvěma pomůckami, funkční myší a funkční hlavou. S každou vyřešenou hádankou odhalíte další dílek v mozaice příběhu, v podobě hraných sekvencí. Ty zase vedou zpět k hlavolamům a vše se opakuje stále dokolečka. Náročnost hádanek roste a vyplatí se mít oči otevřené a uši napjaté, protože bez nápovědy, která pluje někde kolem, často nemáte šanci na úspěšné vyřešení (spoléhat se na náhodné rozluštění může být v některých chvílích naprostou ztrátou času). Hádanky jsou příjemně pestré i vtipné, najdeme tu obrázková puzzle, hrátky se slovy, se šachovými figurkami apod. Myslelo se i na případ, kdy někomu nepůjde s hlavolamem pohnout. Vzteklému rozbíjení počítačů, mordování myší a vyškubávání kláves z klávesnice by měla předejít nápověda dostupná v knihovně. V době předinternetové to byl záchranný kruh pro všechny, kteří by se jinak nadobro zasekli.
Od soudobých her se "The 7th Guest" výrazně odlišil neotřelým řešením grafiky, se kterým přišli vývojáři z Trilobyte Games. Vyprojektované 3D prostředí zkombinovali s filmovými sekvencemi, v nichž vystupují skuteční herci. Jejich angažmá mělo přispět k tomu, aby člověk před monitorem získal pocit, že se dívá na interaktivní film. I když z toho pohledu nebyl výsledek až tak přesvědčivý, měl významný vedlejší efekt. Na začátku 90. let se hry prodávaly na disketách, ale v tomto případě jejich kapacita nemohla stačit a přistoupilo se k distribuci pouze na CD-romu. Přechod od starých nosičů k cédéčkám v počítačovém průmyslu tak má do velké míry na svědomí právě tento projekt.
Problémem "Sedmého hosta" je paradoxně právě hraný příběh. Strašidelná story s tajemstvím by potřebovala plynulý děj a ne neustálé přerušování řešením hádanek. Hororovou atmosféru shazují i slabě napsané dialogy postav a nadsazené, sotva uvěřitelné, herecké výkony. Z dnešního pohledu je také jasné, proč se kombinace s hranými sekvencemi ukázala být slepou uličkou - drahé investice do natáčení, pro něž je třeba celý štáb s vybavením a herci, vyřešil rozvoj počítačové grafiky, kde práci filmového studia zvládlo pár lidí u dostatečně výkonné mašiny.
Pokud budeme ke hře přistupovat jako k raritě, která zásadním způsobem ovlivnila podobu počítačových her, pak si svůj věhlas po právu zaslouží. Pokud však budeme hodnotit míru zábavnosti, plynulosti, nebo přesvědčivosti, "The 7th Guest" nezapře svůj věk.
Minimální systémové požadavky (pro Windows):
Windows XP / Windows Vista / Windows 7
Procesor 1.8 GHz
Paměť 512MB RAM (doporučené 1 GB)
3D grafická karta kompatibilní s DirectX 7