Srbský film (2010)

60%
Spojení hororu a porna nezní tak nemožně, ale především zní děsivě brakově. Mohou být i výjimky? Po zhlédnutí "Srbského filmu" si to myslím.

 

Srbský film

Srpski film

Srbsko, 2010, 104 minut

 

Režie: Srdjan Spasojevic

Scénář: Aleksandar Radivojevic a Srdjan Spasojevic

Hrají:

Srdjan Todorovic (Miloš)

Sergej Trifunovic (Vukmir)

Jelena Gavrilovic (Marija)

Katarina Zutic (Lejla)

 

            Když jsem poprvé slyšel o „Srbském filmu“, tak nějak jsem si domyslel, že to bude pořádná úchylárna bez smyslu, prostě porno spojené s pořádným gore. A v tomhle jsem se nespletl. Porno zde skutečně je, není úplně detailní, ale rozhodně to není nějaké softíčko. Jede se tu dost natvrdo v každém smyslu toho slova. Ale „Srbský film“ mě překvapil, protože to není jen bohapustá slátanina, ale má svojí hloubku. Tím nemíním spojitost s penetrací, ale smysl celého filmu. Snaha šokovat nechybí, ale je zde hlubší podtext, který na nás v krvi a spermatu vyvěrá.

Přijde vám to sexy? Tak se podívejte na celý film.

            Četl jsem o „Srbském filmu“ dva zajímavé názory: Nesnaží se šokovat. Není na něm nic šokujícího. Ani s jedním nemohu souhlasit. Film není založen pouze na tom, aby šokoval, ale některé scény jsou vloženy jen proto, aby diváka ohromily a hlavně znechutily. Tvůrci si vyhráli a kde to šlo, tak tam šoupli pořádnou nechutnost. Ale třeba takový závěr, kdy Miloš pozná pravdu – na tom mi nepřišlo nic prvoplánového. Byl uvržen do světa, který mu vydělával na živobytí, do světa, od kterého utekl a jehož temné podobě ani trochu nerozumí a není schopen ji pochopit. Film má svou pointu, která je docela překvapivá, ale pro mě osobně je to něco, co tam bylo navíc. Kdyby to skončilo jen výstřelem, vyznění by mělo zajímavý, tragický nádech. Ale takhle je to jen temnější vyobrazení světa, v kterém žijeme – tak trochu jako Hostel, jehož odér mě při závěrečné scéně bohužel ovanul. Film se ale ptá: Je něco takového nemožné? Je celý „srbský film“ jen smyšlenkou? Ano, pravděpodobně je, ale sakra, může mi někdo s jistotou říct, že se nic podobného nestalo?

Stačí mu jen namluvit, že je to hodně dobrý nápad...

            Hlavní postavou je zmíněný Miloš, bývalý pornoherec, který s prací seknul, má milující manželku a krásného chlapce, který se pomalu chystá do školy. Jenže Miloš dostane nabídku na nový film. Nabídku, která se neodmítá – částka, kterou by inkasoval, je očividně závratná i na nejlepšího pornoherce. Nedostane scénář, není mu řečeno nic, jak film bude vypadat. Každé ráno je vyzvednut, naveden do nějaké situace, která vyústí nejprve pouze v nějakou tu sexuální praktiku, později v násilí.

...a drogy už udělají své.

            Miloš se hlouběji a hlouběji propadá do prostředí a psychického bahna, které kolem něj kupí režisér Vukmir. Režisér, který to nemá v hlavně v pořádku, režisér, který se „pouze“ snaží natočit skutečný film, skutečný život. Protože porno je umění, když je reálné. Film, který je natáčen, je reálný až běda, ale Miloš si uvědomuje až postupně, jak to všechno je. A když už chce vycouvat... Je příliš pozdě. Příliš pozdě na záchranu sebe sama. Příliš pozdě na záchranu vlastní rodiny.

            Druhá polovina filmu je dynamičtější než první, hrůznější a odpudivější. Ale také je zřejmější, jakou myšlenku filmaři sledovali. Psychologický propad jedince do toho nejodpornějšího hnusu, schopnost lidí ovládat druhé, donutit je ke skutečně odporným věcem, které by nikdy dobrovolně neudělali. Ale Miloš má omluvu, i když není dostačující, ne v tomhle případě – sám se nechal do filmu naverbovat, sám smlouvu podepsal, i když nevěděl, do čeho jde. Vycouvání není možné, produkce se postará o to, aby se na place objevil, a je jedno, že to bude pod vlivem alkoholu a drog. Film se musí dotočit.

Matka se synem to od tatínka zle schytají.

            Filmu dávám snížené hodnocení hlavně proto, že především zpočátku jsou pornografické scény naprosto zbytečné a v tomto smyslu mají pouze uvést část, která přichází zhruba po 45 minutách. I když je film odporný, je natočený překvapivě profesionálně a herecké výkony jsou až nečekaně dobré. Hlavně v podání Miloše, který toho ve druhé části mnoho neřekne.

 

Hodnocení: 60%

Vaše komentáře

Martin Štefko
Znovu jsem se díval na tenhle článek a přemýšlel o filmu. To procentní ohodnocení - moje vlastní - se mi vůbec nelíbí. Tenhle film by si zasloužil minimálně 80 %.
Martin Štefko 25.03.2013 15:02:20 Reagovat Přidat nový komentář
ANONYM
Proč? Co přesně by si na tom zasloužilo 80 procent? A prosím vysvětlete mi tu hloubku toho filmu, já ji opravdu nevidím. Jediný úkol, který ten film má je šokovat, čím víc se mluví, tím víc má peněz. Opravdu v tom nic jiného nevidím. Není to umění, práce s kamerou nijak zvlášt závratná, hudba se k tomu vůbec nehodí.... a ty herecké výkony, nevím zahrát šílenství je asi nejjednodušší ze všech rolí. Prostě strašně špatný film, nic víc mi to neřeklo. A navíc opět základní chyba, todle není horor, takže i špatné označení žánru.
ANONYM 29.03.2013 03:06:28 Reagovat Přidat nový komentář
Martin Štefko
Co je horor a co není, je komplikované. Už jsem několik podobných debat zažil. Horor v současné době není něco, co má pouze vyděsit, pojem je širší. V současné době to znamená i šokovat, znechutit. Tohle snímek splňuje a z tohoto důvodu může být označen za horor. Neznám přesná čísla, ale hádám, že více, jak 60 % filmů, které jsou označovány za horory, jsou ve skutečnosti exploitation filmy, které nemají prvky, které skutečný horor dělají hororem - nevyvolají strach, pouze znepokojení a zhnusení. Tohle Srbský film splňuje. Proč bych mu dal 80 %: Ten snímek na mě udělal dojem. Znechutil, šokoval. Podaříse to velmi malému množství snímků. Navíc je natočen profesionálně. Splnil svůj účel. Zároveň ukazuje destrukci člověka. Když se odhlédne od formy, je zde obsah. Stačí jeden špatný krok a následky mohou být strašné. Ale nejsou to jiní, kdo nás ničí, nakonec jsme to mi sami. Ten film má přesah. Ale váš názor chápu. Je dobře, že film má kritiku. Je to pozitivní, lidé se na něj dívají....
Martin Štefko 29.03.2013 05:34:38 Reagovat Přidat nový komentář
anonym
Horor má určitě hodně znaků a v dnešní době se žánry hodně překrývají, to uznávám. Ale základním prvkem hororu jako žánru, je existence nějakého monstra, příšery, nebo něčeho nepřirozeného. V tomto filmu tato "věc" chybí a kvůli tomu to nemůže být horor. Ano základní funkce hororu je vystrašit a šokovat, ale bez existence základního prvku může šokovat jak chce, ale horor to z něj nedělá. Napsal jste že splnil svůj účel. To je ta otázka, která mě pálí, jaký účel ten film vlastně měl? Proč vznikl, nebo co tím chtěli autoři říct. To je důvod proč jsem ten film odsoudila. Žádný hlubší význam jsem nenašla a to mě hodně rozčiluje. Trh je plný odporných snímků, které jdou ale na dračku, což je dost znepokojivé. Vy mluvíte hodně rozumně, o filmech budete vědět dost a hlavně si držíte odstup, což je fajn, ale setkala jsem se s příspěvky typu "dobrá mrdačka" apod. To je až patologické. Kdyby ten film měl význam, jakýkoliv tak ho přijmu, ale takhle u mě prostě nemá místo....
anonym 29.03.2013 11:52:35 Reagovat Přidat nový komentář
Martin Štefko
Psal jsem, že se nechci pouštět do debaty o tom, co je a co není horor, ale nedáváte mi na výběr :-) Přítomnost monstra nebo příšery není pro horor důležitá, pokud za monstrum nepovažujeme i člověka. Srbský film má své monstrum v podobě hlavní postavy. Mění se v monstrum. Abych to nějak doložil. Nejlepší horory bývají založeny na příbězích, které mají naprosto reálný základ - Osvícení má prvky šílenství, Psycho je o vrahovi, Čelisti o žralokovi. nejedná se o skutečná monstra, ale o monstra reálná, kterým je i člověk. Tenhle prvek nechybí ani ve filmu Srbský film. horor není možné vměstnat do krátké definice. Sám jsem se o to snažil ,ale zjistil jsem, že dnes jsou jeho hranice široké. Dnes je horor to, co vás vyděsí, znechutí anebo šokuje. Jakými prvky se tak činí, to už je na tvůrcích. Je mi jasné, že s tím nebude každý souhlasit, ale horor se jako žánr vyvinul, a tak to je. osobně bych si přál, aby to byl jen žánr, který nás umí vystrašit, ale takových děl je skutečně málo....
Martin Štefko 29.03.2013 12:05:09 Reagovat Přidat nový komentář
Martin Štefko
Ještě k tomu Srbskému filmu. Není to film, který adoruje to, co nám ukazuje. Je vám z toho nevolno a člověku by z toho být nevolno mělo. nechce nám ukázat, jak je krásné vést takový život, provádět takové věci, naopak nám ukazuje, že je to pěkný hnus, že tohle nikdy dělat nechceme. To, že je film někým označován, jak jste psala, to není chyba filmu, ale je to dáno tím člověkem. Srbský film je obrazem společnosti, nebo její určité části, a ukazuje nám, že to opravdu může být hnus. A ono to tak je. Osobně jsem rád, že se život ukazuje ve všech jeho konturách. Myslím, že jste si alespoň snímkem ověřila, že to máte v hlavě v pořádku a že to, co jste viděl, je opravdu hnus. Je to hnus. Zároveň pak slyšíte, z různých komentářů, jak jste psala, že ten hnus není jen ve filmu, ale i mezi námi.
Martin Štefko 29.03.2013 12:09:00 Reagovat Přidat nový komentář
Hororové filmy (gore, mučení, hnus, vrazi, děti)


Číst komentáře