Poslední výkřik
Česká republika, 2012, 90 minut
Režie: Tomáš Kučera
Scénář: Jan Kučera
Hrají:
Iveta Bartošová (Ředitelka Perlová)
Vojtěch Hájek (Alan)
Jan Kučera (Erik Singler)
Irena Máchová (Karin Tomečková)
Na tenhle film se nebudete dívat, protože si myslíte, že to bude pecka, ale chcete se na to podívat, protože je to jeden z mála hororů, které u nás vznikají. Českou tvorbu je třeba podporovat. Anebo vám prostě jenom stačí, že uvidíte, jak někdo pobodá a zabije Ivetu Bartošovou. Jenže ani tohle není nijak skvělá scéna a navíc z ní, stejně jako z celého filmu, čiší skutečnost, že je to kopie jednoho výrazně slavnějšího amerického, dnes již legendárního hororu.
Kučerové vsadili na to, že hororu je v českých luzích a hájích pomálu, myslím toho českého, a tak že natočí konečně pořádný slasher. Akorát, že vynechali to slovo pořádný a natočili jenom slasher. Vlastně je hodně nepovedený, hodně špatný, ve všech ohledech, což je skutečně záviděníhodné, hlavně když si člověk uvědomí, že tahle ubohost šla do českých kin. Abych ale snímku „Poslední výkřik“ zase tolik nekřivdil, tak alespoň snaha se počítá a tvůrci alespoň okrajově tušili, co vlastně chtějí udělat a jak toho dosáhnout.
Mělo se jednat o snímek atmosférický, kde nebudete vědět, kdy na vás vrah vyskočí a ani kdo je vlastně vrah. Jenže ono vytvořit tu správnou atmosféru není tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát. Nestačí k tomu několikrát za sebou zvednutý telefon, kde se ozývá jen ticho. Člověk by to mohl považovat za chybu na telekomunikačních linkách. Je to málo. Navíc k tomu nepřispívá přítomnost takových „hvězd“ jako je Iveta Bartošová nebo Miro Šmajda. Myslím, že mnohé diváky jen tohle obsazení může iritovat. Naštěstí se jich zbavíme a snímek se hned sleduje snáz.
Teď k příběhu: Karin Tomečkové někdo zabil rodiče. Neví se, kdo to byl, policie vraha neobjevila. Jenže vraždy pokračují. Byla zabita ředitelka Perlová (hned v úvodu filmu), ale ani s ní to nekončí. Policie cítí spojitost, což ukazuje na jejich genialitu, anebo scénáristickou berličku. Karin je ohrožená a je ohrožený každý v jejím kruhu. Nikdo si nemůže být jistý. Karin však proplouvá dějem až do konce, kde právě ona bude u odhalení vraha i velké pravdy o tom, proč vraždil. Tak už vám došlo, jaký že to americký horor „Poslední výkřik“ kopíruje? Tak ono je to poznat i z názvu. Je to samozřejmě legendární „Vřískot“.
„Poslední výkřik“ však propadá na všech stranách. Kopíruje sice úvodní scénu, kdy Wes Craven také lákal na Drew Barrymore, která záhy zemře, ale on měl s Kevinem Williamsonem smysl pro humor a pro gradaci napětí a skutečného děsu. Tohle Kučerovým chybělo po celý film. Navíc pointa je prostě hloupá, nudná. Spojitosti s hororem „Vřískot“ je možné hledat ještě dál – hlavní ženská postava, která má vraha v minulosti, divný přítel, který by mohl být vrahem, postavy, které musí zemřít, divný policista, no a nakonec je podobnost i na propagačních materiálech.
Tvůrci snímku „Poslední výkřik“ si nedělali moc hlavu s nějakou originalitou. Prostě to zkusili počesku a improvizovali a vykrádali. „Poslední výkřik“ tak nenabídne vůbec nic nového, pouze snahu o český horor, která zase nevyšla. Nepodařilo se to ani po stránce filmové, protože postsynchrony a předabovávání postav (Bartošová takový hlas opravdu nemá a není jediná) vedly k tomu, že zvuková stránka je prostě průšvih. Celou dobu jsem si myslel, že se detektiv jmenuje Sinclair, což mi na české prostředí přišlo divné, ale on je ve skutečnosti Singler.
Snímek, který už si vysloužil i anglický distribuční název „A Killer in Prague“ tak rozhodně není něco, čím by Kučerové udělali díru do světa. Po snímku „Čepel smrti“ se jedná o druhý pokus, který také skončí v propadlišti dějin. Přesto dávám 10 % za to, že tu je někdo, kdo se alespoň snaží. Sice nemá moc talentu, ale do kin film dotlačí. Důvody mohou být jakékoli, ale může to být impuls pro jiné, schopnější, aby se pokusili o vlastní, smysluplný a dobrý český horor.