Herschell Gordon Lewis: The Godfather of Gore
USA, 2010, 106 minut
Režie: Frank Henenlotter a Jimmy Maslon
Hrají:
Mal Arnold
Jerome Eden
David F. Friedman
Frank Henenlotter
Herschell Gordon Lewis
S Frankem Henenlotterem už jsem měl tu čest („Šílenství proutěného košíku“ a Brain Damage) a musím říct, že mě nijak výrazně nezklamal. Naopak, prezentoval se jako režisér, který si rád zahrává s efekty a s gore. Svým filmem z roku 2010 dal jasně najevo, kdo ho inspiroval. Ano, nebyl to nikdo menší než Herschell Gordon Lewis, kterému věnoval dokumentární film, aby kmotra gore představil, aby ho připomněl a nenechal jeho jedinečné dílo zaniknout, protože, co si budeme povídat, Herschell měl hodně dlouhou pauzu od roku 1972, kdy natočil snímky The Gore Gore Girls a „The Year of the Yahoo!“.
„Herschell Gordon Lewis: The Godfather of Gore“ je dokumentárním filmem, který se komplexně zabývá tvorbou Herschella Gordona Lewise, nikoli pouze jeho gore filmy, ale všemi fázemi, kterými si prošel. Právě tohle je na filmu to nejdůležitější, protože nám ukazuje Herschella ze všech stran, snaží se být objektivní. Druhou zásadní stránkou je skutečnost, že zde své výpovědi pronášejí ti nejpovolanější – sám kmotr gore Herschell Gordon Lewis, producent David D. Friedman nebo herci Mal Arnold (Krvavá hostina) a Jerome Eden („Two Thousand Maniacs!“). Jejich výpovědi o filmech, o spolupráci a natáčení, tohle všechno je naprosto skvělou ilustrací toho, jak bylo natáčeno, jak filmy vznikaly a proč.
Kromě toho, že nám snímek přednáší vzpomínky přímých účastníků natáčení a spolupracovníků, dovídáme se další zajímavosti ze světa, v kterém se natáčelo, o skutečnostech, které ovlivňovaly Herschella a jeho společníky, i o dalších filmech, které z něj vycházely, nebo z kterých vycházel on. Je to neskutečná sonda do světa filmů, o které byste normálně nezavadili. Dozvíte se o takových kouscích, které byste ani nikdy nepovažovali za filmy. Tohle je prostě dokument, jak má být. Dokument o člověku, který něco dokázal, ale skoro se na něj zapomnělo.
Herschell si prošel zajímavým vývojem, kdy začínal na filmech, které toho neměly mnoho co říct. Jak říká jeden aktér, jsou to filmy, kde na jedné straně máte nahotinky, na druhé pak směšné obličeje. A na tom filmy stály. Pak se konečně dostal ke gore filmům, a to proto, že chtěl dělat něco, co by Hollywood nikdy nedělal, ale na co by lidé pořád chodili. A měl úspěch. Krvavá hostina zaujala a lidé chodili i na další jeho filmy, i když možná o něco méně. Dokument se ale zabývá jeho tvorbou i dále, neopomíjí důležité filmy jako „Čaroděj ze země Krev“, ale také ukazuje scény z filmu „Eye for an Eye“, což je snímek, který nikdy nešel ven a zůstal kdesi ve střižně.
Herschell Gordon Lewis se nikdy nemohl stát mainstreamovým umělcem (nakonec se stal marketingovým specialistou – přece jen téměř 40 let nenatáčel a něčím se živit musel), ani to nechtěl, ale natáčel filmy, které vydělávaly docela dost a od hororu Krvavá hostina už se v podstatě neoprostil od gore prvků, které stále vylepšoval a vylepšoval, do filmů se snažil vkládat sociální aspekty, a i když jeho filmy zůstávaly docela mizerné, fungovalo to. Nikdy nebude na piedestalu Hollywoodu, ale právě proto si myslím, že film „Herschell Gordon Lewis: The Godfather of Gore“ je naprosto unikátním dílem, které ukazuje, že tenhle člověk něco dokázal. A i když dokument není pouze o gore, „kmotr gore“ je titul, který si Herschell zaslouží.
Hodnocení: 80%