Alan Wake

80%
Vzpomenete si na úvod slavného filmu „Osvícení“? Podobně se rozehrává i tato hra, která se inspiruje nejúspěšnějším hororovým spisovatelem všech dob, Stephenem Kingem, ale i „Městečkem Twin Peaks“ od Davida Lynche.

Alan Wake
Vydalo Remedy Entertainment v roce 2010 (pro PC 2012)



Po šíleném snu (který slouží i jako úvod do základních principů hry) přijíždí Alan se svojí manželkou Alice na dovolenou do zapadlého městečka Bright Falls uprostřed netknuté přírody. On doufá, že se na čas vytratí z dohledu svého agenta a dotírajících povinností, ona zase věří, že by tu mohl Alan prolomit svůj tvůrčí blok, protože už nějakou dobu nebyl schopný napsat žádnou novou knihu. Chata na malém ostrůvku uprostřed jezera je však přivítá úplně jinak - Alice brzy záhadně zmizí.

 

Začátek bezva dovolené?

Děj se odehrává uprostřed lesů na severozápadě Spojených států a skvělé grafické zpracování krajiny muselo dát autorům hodně práce. Dali si záležet na realistickém pojetí prostředí, na strašidelném vykreslení nočních scén a na světelných efektech, které hrají důležitou roli v momentech, kdy se Alan musí postavit svým nepřátelům. V porovnání s takovým úsilím pak trošku zamrzí méně věrohodné zpracování postav, především jejich gestikulace a výrazů tváře. Studio „Remedy Entertainment“ vizuálně navazuje na svoji nejúspěšnější herní sérii o Maxi Payneovi, takže nepřekvapí chytlavě zvládnuté akční části hry se zpomalenými záběry a působivými pohledy ze soubojů. Vizuální zážitek dokreslují uvěřitelné, jasné ambientními zvuky a také dabing. Například u lidí, kteří se proměňují v temné útočníky, je tato změna dokreslená kolísáním hlasů a jejich prohlubováním do odstínu, který nemůže pocházet z tohoto světa...

 

I když městečko Bright Falls vypadá na první pohled poklidně...

Struktura hry se podobá televiznímu seriálu, obzvlášť svým epizodickým charakterem. Mezi denními a nočními scénami jsou často příkré střihy a ovládání přechází plynule z rukou hráče do filmových sekvencí a zase zpátky. V noci se Alan stává cílem útoků temnoty, která pohlcuje lidi a přetváří je v poslušné loutky. Platí na ně jediná bezpečná taktika, tedy vystavit je světlu (baterka, světlice, světla auta apod.), které z nich shodí jakýsi ochranný štít. Tento první stupeň likvidace je zpomalí a naruší jejich odolnost, ale rozhodně je nezabije. Proto přichází na řadu další, především střelné zbraně. Pokud hrdinovi dojdou baterie do baterky nebo náboje, když je zraněný, zachrání ho útěk do světla, pod dostupné lampy veřejného osvětlení a do rozsvícených budov. Kromě těchto stínových, lidských nepřátel, útočí ze tmy také hejna havranů. Některé postavy navíc dokážou pohybovat věcmi kolem sebe a hlavně se nenápadně transportovat, takže můžou hrdinu nepříjemně překvapit. Nepřátelé nejsou naprogramovaní tak, aby hloupě útočili jen zepředu, a někdy jich jde po Alanovi celá skupina najednou.

 

... spáry temnoty svírají jeho obyvatele.

I když se zrovna neodehrává podobně dramatická situace, „Alan Wake“ obsahuje i další aktivní prvky - komunikaci se starousedlíky, sbírání předmětů, čtení stránek záhadného rukopisu nebo řízení auta. Tempo hry ani v takových momentech nezvolňuje, za což vděčí střihovému pojetí a konzistentnímu, přitažlivému příběhu, během kterého házejí autoři návnady jako v napínavém mysteriózním románu. Svět městečka Bright Falls a jeho okolí je dopracován do detailů, stačí pokecat s místními, pustit si televizi nebo poslechnout zprávy v rozhlase. Výlet do něj rozhodně stojí za to.

 

Alan se může zachránit jen tak, že najde cestu z lesa dolů, na osvětlenou benzínku.



 

Minimální systémové požadavky:
Windows XP
Procesor Dual Core 2 GHz Intel / 2.8 GHz AMD
Paměť 2 GB RAM
Grafika 512 MB RAM,  DirectX 10

Hororové hry (survival)


Přidat komentář