Na šikmé ploše
Downhill
Velká Británie, 1927, 80 minut
Režie: Alfred Hitchcock
Scénář: Constance Collier, Ivor Novello a Eliot Stannard
Hrají:
Ivor Novello (Roddy Berwick)
Robin Irvine (Tim Wakely)
Isabel Jeans (Julia)
Ian Hunter (Archie)
Myslel jsem si, hlavně po skvělém filmu „Příšerný host“, že Alfred Hitchcock už natáčel jen samé jedinečné filmy. Nebylo tomu tak. Film „Na šikmé ploše“ jednoznačně ukazuje, že ještě měl rezervy a že se v 20. letech teprve rozehrával a hledal, co vlastně bude dál tvořit, jaký bude způsob, kterým bude natáčet a jaká témata si bude vybírat. V případě filmu „Na šikmé ploše“ se téma zdá až příliš jednoduché, příběh není ničím překvapující a není zde něco navíc, co jinak od výtečného tvůrce očekáváme.
Roddy a Tim jsou dva oddaní přátelé, kteří by na sebe nedali dopustit. Jejich přátelství je jedno z těch velkých, kdy jsou ochotni se za sebe navzájem postavit. A tak Tim, který udělá dítě jejich společné známé, najde v Roddym zastání. Roddy převezme těhotenství na sebe, aby se jeho přítel mohl dál snažit o stipendium, které by jinak nezískal. Roddy je ze zámožné rodiny, takže ten by problémy mít neměl. Jenže jeho vlastní rodina mu nevěří, a tak od ní utíká.
Zde se dovídáme, proč se snímek v češtině jmenuje „Na šikmé ploše“ a vlastně proč je obdobný i originální název. Roddy se dostává do společnosti umělců a herců, stává se sám hercem a zamiluje se do jedné z kolegyň, která však vyžaduje velkou pozornost a také si ráda užívá. Jenže na to je potřeba peněz. Roddy naštěstí zdědí 30 000 liber, což zásadně mění situaci. Může si užívat, může si dělat, co chce. Jeho život je neřízený, až se dostává do stavu, kdy není daleko od smrti.
Alfred Hitchcock zde skutečně neukázal, jak velkým filmařem bude, ale pokusil se alespoň o vytvoření příběhu, který bude odrážet stav člověka, jež se od nadějného syna z dobré rodiny, dostává do společnosti mnohem nižší, která ho mění, což se projevuje i ve chvíli, kdy se dostává k většímu množství finančních prostředků. Není tím, kdo by byl schopen se s takovými penězi dobře popasovat, přespříliš utrácí, a tak se propadá stále hlouběji. Existuje záchrana?
Hitchcockův film končí až nečekaně dobře, což je na jednu stranu škoda, protože mohl být zakončen fatálností, ale u Hitchcocka se jednoduše sem tam stávalo, že závěry jeho filmů nebyly úplně dokonalé. Tohle by šlo vytknout i snímku „Psycho“. Jako kdyby na režiséra padla tíže filmu a on místo nečekaného konce vzal zavděk nějakým tím pořádným klišé. Nedá se nic dělat, „Na šikmé ploše“ rozhodně není snímkem, který by byl jedním z Hitchcockových nejlepších, vlastně bych se ani nebál říct, že je to docela zklamání.
Hodnocení: 40%
Osobní žebříček
Po zhlédnutí snímku „Světový šampion“ jsem si myslel, že bude na dlouho tím nejhorším, co zatím od Hitchcocka uvidím, alespoň podle mého osobního žebříčku ovšem „Na šikmé ploše“ není snímek, který by byl v čemkoli originální či překvapující. Žebříček není dán počtem procent, kolik jsem filmu dal, ale i dalšími subjektivními faktory.
1. „Psycho“
2. Ptáci
3. „Příšerný host“
4. Zběsilost
6. „Světový šampion“
7. „Na šikmé ploše“