#29 - Maska démona (1960)

Upíři jsou vždy zajímavým námětem pro hororový film, ani nevadí, že se slovo upír nepoužije anebo je jejich mytologie pokroucená a pozměněná. Naopak, dílo je pak originální a jiné. I Bavův pohled je nový a zajímavý.

 

Maska démona

La Maschera del Demonio

Itálie, 1960, 87 minut

 

Režie: Mario Bava

Scénář: Ennio De Concini, Mario Serandrei a Marcello Coscia podle povídky Vij od Nikolaje Gogola

Hrají:

Barbara Steel (Katja Vajda/Princezna Asa Vajda)

John Richardson (Dr. Andre Gorobec)

Andrea Checchi (Dr. Thomas Kruvajan)

Arturo Dominici (Igor Javutič)

           

            O svém hororovém umění nás už přesvědčili Němci, Švédové, Američani, Britové, Francouzi, a tak se konečně dostáváme i k Italům, kteří jsou ve druhé dekádě 20. století známi především díky dvěma druhům filmů – spaghetti westernům a právě hororům. I když nutno říci, že „Maska démona“ úplně nezapadá do představy o tom, co je to italský horor. Lidé si většinou představí zombie horory, kde je maximálně kladen důraz na gore a sadismus, minimálně na příběh, případně kanibalistické horory, které právě Itálie proslavila. Asi v tomhle směru mají menší zábrany než jiné národy.

Někdy bádání zavede člověka rovnou k démonovi.

            „Maska démona“, jak se film uváděl na festivalech v České republice, je filmem, který naznačuje, jakým směrem se italské horory vydají, ale především se jedná o film, který nechce pouze šokovat, předestírá nám i poměrně zajímavý příběh.

            „La Maschera del Demonio“ vychází z klasického příběhu Nikolaje Vasilijeviče Gogola, který nazval „Vij“ a s nímž se nesetkáme naposledy. „Vij“ je upírskou legendou s trochu jiného pohledu. Nemáme zde špičáky, nemáme problémy se sluncem, ale upír je nemrtvým, který se snaží za každou cenu vrátit zpět do světa. Neshledáme se s „dětmi noci“, ale spíše s démonickými bytostmi, jejichž povaha je dána na základě pověstí a legend, které se tradovaly, než na základě díla Brama Stokera a dalších. Proto zjišťujeme, že jediné, co na upíra, démona nebo jak ho budeme nazývat, funguje, je kříž a hrot zabodnutý okem do mozku, případně upálení.

Když jste moc oškliví, dají vám masku přes hlavu.

            Prostředí příběhu je velmi příjemné, až pohádkové, což dává filmu naprosto jiný ráz než ostatním podobným filmům. A to i proto, že se Italové drželi černobílého provedení. Přesto je zde patrná inspirace studiem Hammer a jeho filmy, i když Bava prezentuje příběh odlišný. Ještě dál dotahuje naturalismus až sadismus, se kterými jsou zabírány některé aktivity, které ve filmu probíhají, ale zároveň se snaží o kritiku.

Být krásná se nevyplácí.

            Středem tohoto filmu je jednoznačně postava, respektive dvě ženské postavy, které ztvárnila krásná Barbara Steel, nikoli tedy Italka, ale Britka, žena, která herecky stanula i po boku Vincenta Price. Barbara je uvěřitelná jako nevinná dívka, stejně jako ďábelská čarodějnice a právě ona poukazuje na to, co se církev tolik snažila ze světa vymazat – rozdíl mezi poslušnou, tichou ženou, která posluhuje svému manželovi, a ženou, která sama disponuje rozumem, dokáže myslet a případně i spřádat intriky – podle církevního pohledu je druhá jmenovaná čarodějnicí.

            Příběh se drží klasické linie monster hororů, kdy postavy přijíždějí na tajemné místo, kde se uvolní zlo, následuje snaha zlo najít a nakonec i potrestat, k čemuž v tomto filmu dochází, a to happy endem, který byl i pro mě poměrně snesitelný, především proto, že obsahoval nádherný střih mezi líbající se dvojicí a čarodějnicí hořící na hranici.

I když to tak vypadá, slečna se nenakazila žádnou ošklivou vyrážkou.

            Film je velmi expresionistický a dokazuje to už od počátku, kdy sledujeme, jak je čarodějnici na obličej přibíjena maska smrti. Bava se vůbec neštítil odpudivým záběrů, což se potvrdilo i ke konci, kde nás nechal nahlédnout na odhalená žebra princezny Asy. Osobně si myslím, že podobné záběry k hororu prostě patří a jen ukazují, jak hnusný svět může být. Zde mi rozhodně nepřijdou samoúčelné, mají své místo i svůj smysl. I proto například odsuzuji film Hostel, který se pouze snažil předvést co největší dávku násilí, kde smysl v podstatě neexistuje. Určitě ne pak v případě „Hostelu 2“.

 

Proč film zařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:

            Mario Bava ukázal, jak dokáže pracovat s hororem, který v zemi neměl vůbec žádnou tradici, stejně tak ukázal, jak skvěle umí pracovat s kamerou a že ví, jaké záběry pro film vybrat, aby jeho vyznění bylo dostatečně děsivé a šokující.

 

Proč film nezařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:

            V dnešní době není film ničím úplně překvapivým, pro dnešního diváka je jen dalším upírským hororem. Ale právě Bavova kamera je něčím novátorským a ukazuje, že i ve stínu Hitchcocka a filmů podobných tvorbě tohoto mága, lze natočit snímek odlišný, a přesto skvělý.

101 nejlepších hororů (příšery, satan)


Přidat komentář





Související články