Zahrada rozkoše
The Pleasure Garden
Velká Británi, Německo, 1925, 75 minut
Režie: Alfred Hitchcock
Scénář: Eliot Stannard podle románu Olivera Sandyse
Hrají:
Virginia Valli (Patsy Brand)
Carmelita Geraghty (Jill Cheyne)
Miles Mander (Levett)
John Stuart (Hugh Fielding)
Když se řekne Alfred Hitchcock, každý si ho hned spojí s thrillery a horory. Byl to mistr strachu, o tom žádná, ale jako každý jiný režisér – nebo alespoň většina z nich – i on měl své začátky, které tak úplně hororové nebyly. Natáčel romance a dramata. Snažil se do nich dávat něco navíc, ale pořád se jedná o filmy, které by byly zapomenuty, pokud by jejich režisérem nebyl právě Alfred Hitchcock.
„Zahrada rozkoše“ fakticky není první film Alfreda Hitchcocka, na němž pracoval, jedná se však o první film, který skutečně dokončil a který se dochoval v celé stopáži. V roce 1922 Hitch natáčel snímek „Number 13“, o kterém už se toho mnoho neví. Nedotočil ho kvůli penězům. Jak jinak, že? Snímek se nedochoval ani částečně a je považovaný za navždy ztracený. Podobný osud postihl snímek „Always Tell Your Wife“, který měl být remakem stejnojmenného filmu z roku 1914. Ano, remaky se točily již od počátků kinematografie a u samotného Hitche se s remaky ještě setkáme.
„Always Tell Your Wife“ má celkem zajímavý osud. Hitchcock nebyl jeho původním režisérem, ale byl k dorežírování přizván až časem. Hugh Croise, původní režisér filmu, byl vyhozen hvězdou filmu Seymourem Hicksem, a na jeho místo nastoupil právě Hitchcock a herec sám. Film byl podle všeho dokončen, ale dochovala se pouze jeho první cívka, druhá nikoli. Film je tedy v současné době nedokončený.
A tak se skutečným režisérovým debutem mohl stát snímek „Zahrada rozkoše“, který režisér dokončil v roce 1925. Jednalo se o jeho první film, který byl samozřejmě černobílý a němý. Ani tenkrát se nebál výzev a bylo vidět, že je perfekcionista. Externí záběry se maximálně snažil točit v exteriérech, což na svou dobu nebylo obvyklé, hlavně kvůli tomu, že se tím rozpočet navyšoval. Přesto jsou zde krásné daleké záběry na krajinu a člověk má místy pocit, že nebyl o nic ochuzen.
I když může jméno snímku evokovat skutečně různé asociace, nejedná se ani o film erotický, ani o lehkou komedii, u které by se divák v kinosále nasmál. Naopak, „Zahrada rozkoše“ (vybral jsem tento český název, protože se jedná o doslovný překlad, ale film je u nás známý také jako „Bludiště lásky“) je filmem velmi dramatickým, kdy především v závěru se ukazuje, kde bude síla dalších Hitchcockových snímků. Je realistický, nebojí se zobrazovat vraždy a smrt obětí.
„Zahrada rozkoše“ vypráví o tom, jak se mladá Jill přestěhuje do Londýna, aby si zde našla práci v divadle „Pleasure Garden“. Je však okradena a ztrácí své doporučení. Do divadla ji však dostane Patsy, která ji u sebe později také nechá bydlet. Patsy se navíc zamiluje do přítele Jillina snoubence. Vezmou se, ale jak Jillin snoubenec, tak i Patsyn nový manžel musejí odjet do Afriky, kam jsou vysláni společností. Z Jill se zatím stává hvězda, což s sebou nese manýry, kterými začíná trpět. Přátelé jsou jí na obtíž, a že by jim půjčila peníze? To ani omylem. Patsy potřebuje peníze, aby mohla do Afriky za manželem, který má údajně horečku. Jill si zatím získává srdce mnoha bohatých mužů a především jednoho prince, za kterého se chce provdat, nehledě na to, že je již zasnoubená. Patsy nakonec získává peníze od staršího manželského páru, ale ke svému překvapení zjišťuje, že její manžel nemá ani tak moc horečky jako spíš milenku. Utíká od něj a on v amoku utopí svou známost. Patsy objeví Jillina snoubence, který skutečně trpí horečkami, ale proto, že mu chce pomoct, je vystavena hněvu svého manžela.
Nechce se mi prozrazovat pointa, a tak dál psát nebudu, ale na tomto výpisu je vidět, že Hitchcock se zajímal o témata, která byla aktuální a nemusela být zrovna pěkná. Jill je ukázkou toho, jak sláva stoupá do hlavy, kdy při troše peněz jsou všichni ostatní podřadní, není nic důležitějšího než zájem publika. Patsin manžel je nevěrník a násilník, opět téma, které mohlo být v době uvedení filmu velmi kontroverzní. Ač se Hitchcock sám v tomto filmu ještě neobjevil, svým prvním kouskem přímo neslíbil, ale naznačil, že filmy v jeho podání budou zajímavé. Že se stane legendou, to tenkrát ještě nikdo netušil.
Hodnocení: 55%
Osobní žebříček
Na Necronomiconu už byly recenze filmů Ptáci, „Psycho“ a Zběsilost. Navíc jsme na začátku seriálu, který bude mít pokračování. Proto bych si zde chtěl udělat takový vlastní žebříček filmů Alfreda Hitchcocka, abyste navíc měli přehled, jaké jsou všechny jeho filmy. Postupně se bude žebříček rozrůstat. Žebříček není dán počtem procent, kolik jsem filmu dal, ale i dalšími subjektivními faktory.
1. „Psycho“
2. Ptáci
3. Zběsilost
4. „Zahrada rozkoše“